האם טלפון בבית ספר משפר למידה? גלו עכשיו!

הטלפון: ידיד או אויב? מחקרים על שימוש בטלפון בבית ספר

בואו נתחיל עם שאלה: מה קורה כשאתם מכניסים טלפון חכם לכיתה? האם זה כמו להביא עוגיות לשולחן ישיבות או כמו להדליק רימון? ובכן, התשובה לא פשוטה כמו שהיא נשמעת. כמו כל דבר בחיים, גם לטלפונים החכמים בבתי הספר יש צדדים חיוביים וארבעה צדדים שליליים. אז תפסו לכם כיסא נוח, כוס קפה לידכם (או שוקו חם, אם אתם פחות על מתודולוגיית הקפה), כי אנחנו עומדים להיות מאוד משעשעים!

הטלפון בכיתה: מבחנים לא רק מתמטיים

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים שהטלפון הנייד יכול לשמש ככלי עזר חינוכי, או שהופך למכשול בכוח. בואו נבחן כמה מהיתרונות והחסרונות:

  • יתרונות:
    • מקורות מידע זמינים: עם הטלפון ביד, כל התשובות בקצה האצבעות שלך. כשמורה שואל שאלה מההיסטוריה, אתה יכול להיות הקטן של גוגל.
    • תיישום טכנולוגיות חדשות: הרבה אפליקציות חינוכיות מתחילות להתהדר בגאווה באוויר (וגם בחנות האפליקציות), עם תוכן שמסביר את מושגי הלימוד בצורה שקוראים צעירים אוהבים.
    • חינוך מותאם אישית: כל תלמיד יכול לעצב את חוויית הלמידה שלו! על מי לא חלמה להיות אלברט איינשטין וללמוד בקצב שלה?
  • חסרונות:
    • הסחות דעת: האם אי פעם מבחנתם את הסכנה של להיות "נפלעים" למשחקי טלפון בזמן שיעור? זה כמו לנסות להתמקד בתשובה לסוס על רקע קונצרט חיות.
    • הפצת מידע לא נכון: קיתור נשמעת כמו כמות בלתי נגמרת של עובדות חדשות, אבל לפעמים הם מביאות יותר בלבול מאשר עזרה.
    • חדירה לפרטיות: ההיבטים החיוביים עלולים להסתיר רגעים לא נעימים במדיה חברתית. כולנו מכירים את השתיים באויר, למשל חיבור (וירטואלי) בין שני החברים הכי טובים של התלמיד – הפלאפון והמורה, יש שיציינו שזה לא בדיוק תואם!

הטלפון בכיתה: ההשפעות החברתיות

לאחר שהבנו את היתרונות והחסרונות, כדאי לבחון את ההשפעות החברתיות של השימוש בטלפון בבתי ספר. לא מדובר כאן רק בקטשופ על צלחת השניצל, אלא במערכת של עצמים ללא דעות קדומות.

כיצד הטלפון משפיע על רמת הקשרים החברתיים?

הטלפון יכול לשפר קשרים חברתיים, אך באותו הזמן גם למנוע מהם להיות אמיתיים.
האם הופנתם פעם לבעיית הדור של אנשי הקשר? עם יד אחת בטלפון ואחרת בחיים האמיתיים, זה נראה כאילו אנחנו מקשיבים לקולנוע של חיים אחרים.

הטלפון ככלי לחינוך ערכי

כאשר תלמידים משתמשים בטלפונים כדי לחפש מידע, הם יכולים גם לימוד על ערכים כמו כבוד ושיתוף, אבל זו לא בדיוק מדע קשה. האם ערכים אלו יועברו דרך הפלאיש לא משנה איפה? הנה ההזדמנות לבחון את מיני ההסברות ולראות האם זה הולך/או לא.

שאלות ותשובות: טלפון כיתה – כן או לא?

  • שאלה: האם טלפונים יכולים לעזור בלמידה?
  • תשובה: כן, אם משתמשים בהם בחוכמה ולא שולחים הודעות ווטסאפ בזמן השיעור.
  • שאלה: האם יש הסחות דעת מיוחדות שנובעות מהטלפון?
  • תשובה: כמובן! גוגל ופנדי הם האויבים הכי טובים של המשמעת.
  • שאלה: האם יש אפליקציות שיכולות לעזור למורים?
  • תשובה: בהחלט! יש שלל אפליקציות חינוכיות שיכולות להפוך שיעור למעניין יותר.
  • שאלה: מה ההשפעה על הקשרים החברתיים?
  • תשובה: לפעמים הטלפון מפיל את הקשרים, ולפעמים הוא מחזק. תלוי איך מתנהלים.
  • שאלה: איך אפשר לגרום לתלמידים להשתמש בטלפון באופן חיובי?
  • תשובה: על המורים להיות יצירתיים ולהכניס את הטלפון באופן חווייתי ללמידה.

אז מה עושים עם הטלפון בבית הספר?

ובכן, לסיום, העניין הוא למצוא את האיזון הנכון. כמו בכל דבר, גם כאן הכל קשור לניהול. טכנולוגיה אינה אויבת, וכשמשתמשים בה בצורה חכמה, אפשר להפוך את השעור לחוויה בלתי נשכחת. כך שהטלפון יהפוך להיות חבר אמיתי ולא רק אביזר של נוחות.

אם יש לכם פנטזיות על כיתה שבה אף אחד לא משחק גימיקים, אתם כנראה לא מכירים את הטובים ביותר בחינוך. טוב, אולי נעבור על זה בכיתה אחרת!

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יואב בן-דוד

יואב בן-דוד

יואב בן-דוד הוא מומחה להשקעות בתחום הפיננסים והנדל"ן. בזכות ניסיון עשיר של משפחתו מזה חמישים שנה בתחום הפיננסים, גם יואב החליט להצטרף לתחום ומאז הוא משמש כיועץ השקעות בכיר בחברות מובילות. יואב הוא בלוגר מקצועי וגם חובב גלישה בזמנו הפנוי.

כתוב/כתבי תגובה