כל מה שצריך לדעת על דיני שוק ההון

דיני שוק ההון

דיני שוק ההון"שוק ההון" הינו למעשה מושג המתאר שוק בו מתנהל מסחר על הון, או במילים אחרות: על כסף. מטרתו של שוק ההון הינה להוות מעין "מתווך" בין בעלי ההון, לבין חברות או אנשים הזקוקים לאותו הון. בעלי ההון בעצם משקיעים את כספם באנשים פרטיים, מוסדות או חברות, על מנת שיניב רווחים וייצר עוד כסף. שוק ההון הינו מוסד מסודר למדיי, הידוע בשם "הבורסה לניירות ערך". מוסד זה למעשה מנהל את ההון – הן הארצי והן החוץ ארצי. באופן זה, מניע שוק ההון את הכלכלה בחברה, שכן הוא מאפשר לסטארטאפים או הוגי רעיונות לפתח את המוצרים שלהם גם אם אין ברשותם את הסכומים לכך, עניין המוביל בסופו של דבר להקמת מפעלים או בתי עסק, המעסיקים עובדים ומניעים את הכלכלה.

מדוע יש צורך בדיני שוק ההון?

שוק ההון הינו מוסד מורכב למדיי, שכן הפעילות היומיומית בו הינה ענפה וכוללת שלל סוגי מסחר, כמו למשל מסחר במניות, קרנות הון סיכון,  מסחר במט"ח ועוד. עניין זה פותח פתח לפרצות שונות בחוק, העלולות לפגוע הן במשקיעים והן באלה הזקוקים לכספים להשקעה. זוהי למעשה הסיבה לכך שהיה צריך להסדיר תחום זה בחקיקה מתאימה, שתגן בתורה על כל מי שלוקח חלק בשוק ההון ובמסחר בו. דיני שוק ההון קובעים שלל דרישות, הסדרים ומנגנונים שונים, שמטרתם לאפשר פעילות מסחרית טובה, חוקית והוגנת בתחום זה. המטרה העיקרית של דיני שוק ההון הינה להגן בראש ובראשונה על המשקיעים – וזאת על מנת לעודד אותם להמשיך ולהשקיע את כספם, על מנת להמשיך להניע את הכלכלה בארץ. בנוסף, כלל החוקים מבוססים על ערך המסחר ההוגן.

דיני שוק ההון

מהם דיני שוק ההון?

בדומה לתחומים אחרים בחיים, גם תחום דיני שוק ההון הינו תחום ענף למדיי, עליו קצרה היריעה מלהרחיב. עם זאת, ניתן לסווג את מרבית החוקים לעקרונות ברורים, כאשר העיקריים שביניהם הם:

  • קביעת מנגנוני פיקוח – בכלל זה קביעה והסדרה של מנגנוני פיקוח שונים, וכמו כן קביעת מנגנוני הפעילות של שוק ההון.
  • הגדרת עבירות
  • קביעת זכויות – הן הזכויות של המשקיעים והן הזכויות של הזקוקים להשקעה.
  • קביעת כללים לעריכת עסקאות – כלומר, פירוט האופן בו מתבצע המסחר בבורסה.
  • תפקידי מפתח – הגדרת בעלי תפקידים בשוק ההון וקביעת תפקידם ותחום סמכותם (בכלל זה דירקטורים של חברות שונות, מחזיקי מניות ועוד).
  • הקמת הרשות לניירות ערך – מדובר בגוף שלטוני, שמטרתו לפקח על פעילות שוק ההון.
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יואב בן-דוד

יואב בן-דוד

יואב בן-דוד הוא מומחה להשקעות בתחום הפיננסים והנדל"ן. בזכות ניסיון עשיר של משפחתו מזה חמישים שנה בתחום הפיננסים, גם יואב החליט להצטרף לתחום ומאז הוא משמש כיועץ השקעות בכיר בחברות מובילות. יואב הוא בלוגר מקצועי וגם חובב גלישה בזמנו הפנוי.

כתוב/כתבי תגובה