הערכת שווי נכס – איך זה מתבצע?

אחד הנושאים החשובים ביותר בתחום הנדל"ן, מתייחס לכל הנושא של הערכת שווי נכסים. כלומר, כמה בכמה כסף אנחנו מעריכים את הנכס שעומד לרשותנו או את הנכס אותו אנחנו מתכוונים לרכוש. 

הערכת שווי נכס הוא נושא מאוד חשוב אך מורכב. הוא חשוב לא רק בגלל שיש לו השפעה על הכיס שלנו, בין אם זה כרוכשים ובין אם זה כבעלים המתכוונים להחזיק בו או למכור אותו, אלא הוא יכול גם להשפיע על מחירי הנכסים בשוק באופן כללי. נניח ואנחנו קובעים שווי כנס מסוים, אזי שבעלי נכסים דומים באזור, יצטרכו להתיישר על פי הערך הזה, אלא אם הם רוצים להפסיד. כמובן חשוב שהערכת השווי תהיה הגיונית, מציאותית, וכזו שניתן להגן עליה. 

הערכת שווי נכס מתבצעת על פי מדדים שונים. בעיקרון, היא מתבצעת על ידי איש מקצוע, קרי שמאי, אשר בוחן את הנכס על פי מדדים ופרמטרים ובהתאם מחליט מה הערכת השווי שהוא בוחר עבור הנכס. 

איך זה נקבע?

ראשית, בוחנים את הנכס עצמו, את גודל השטח שלו, המצב בו הוא נמצא, כמות החדרים, אופי החומרים ממנו הנכס מורכב, וכל דבר אחר שמתייחס ספציפית לנכס. 

שנית, אנחנו צריכים לבחון את הסביבה בה הנכס נמצא. אם מדובר על סביבה טובה, אז סביר להניח שהמחירים יהיו גבוהים יותר ולכן הערכת השווי הנכס תהיה גבוהה. אם המצב הפוך, אז הערכת השווי תהיה נמוכה. 

שלישית, אנחנו צריכים לבחון את המגמות בשוק. למשל, אם שוק הנדל"ן נמצא בקיפאון, אז סביר להניח שהמחירים של הנכסים יהיו נמוכים, גם ביחס להערכת השווי שלהם. אם השוק גואה, אז המחירים יעלו, לעיתים מעבר למה שהיינו משלמים במצב רגיל.

 

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יואב בן-דוד

יואב בן-דוד

יואב בן-דוד הוא מומחה להשקעות בתחום הפיננסים והנדל"ן. בזכות ניסיון עשיר של משפחתו מזה חמישים שנה בתחום הפיננסים, גם יואב החליט להצטרף לתחום ומאז הוא משמש כיועץ השקעות בכיר בחברות מובילות. יואב הוא בלוגר מקצועי וגם חובב גלישה בזמנו הפנוי.

כתוב/כתבי תגובה