5 דברים שצריך לדעת על דיני חברות

עורכי דין נפילה באר שבע

דיני חברות, או בשמם האחר – דיני תאגידים – הינם דינים הקשורים למשפט האזרחי. כלומר, מדובר בשלל חוקים העוסקים בכל הקשור למעמדה המשפטי של חברה או תאגיד מסוים, בהקשר האזרחי ולא בהקשר הפלילי. במסגרת הדינים האזרחיים, ניתן לקרוא על זכויותיו וחובותיו של התאגיד, של נושאי המשרה ועוד. הרי לפניכם 5 דברים שצריך לדעת על דיני חברות.

1: מהי חברה או תאגיד?

חברה או תאגיד הינם גוף היכול לכלול אדם אחד ומעלה. כלומר, על מנת להיקרא "חברה" או תאגיד אין צורך במספר סף מינימלי של אנשים. מדובר בגוף שהינו עצמאי מבחינה משפטית מבעליו, מעובדיו ומחבריו. למעשה, כאשר אנו מעוניינים לתבוע חברה מסוימת לדוגמא, אנו תובעים אותה ולא את הבעלים שלה. משמעותו של עניין זה הינה שהחברה או התאגיד כשרים לחיובים, פעולות שונות או זכויות שונות. דיני חברות חלים גם על גופים אשר אינם נחשבים בדיוק לחברה במהותם, כגון עמותות, ועדי בית וכדומה.

דיני חברות2: הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הינו למעשה הסכם הנחתם בין מספר אנשים, המעוניינים להפוך לשותפים בייסודה של חברה כלשהי. כלומר – מספר אנשים המקימים עסק יחדיו, שיקרא "חברה". בהסכם זה, נהוג לכלול את ההוראות הנוגעות לייסוד החברה, כמו למשל שם החברה, תחומי הפעילות שלה, מספר המניות שיוקצו לכל אחד מהשותפים, הזכויות והחובות של המייסדים וכדומה. על אף מה שנהוג לחשוב, לא מדובר בתקנון חברה, שכן תקנון נכתב רק כאשר החברה כבר קיימת ומהווה מסמך חובה בהקמתה. הסכם מייסדים, לעומת זאת, אינו מסמך חובה, אלא מסמך אשר רצוי לנסחו טרם הקמת החברה.

3: רישום חברה

את החברה יש לרשום ברשם החברות, על ידי מייסדי החברה. אם הם אינם יכולים לבצע זאת, ניתן לרשום את החברה גם על ידי עורך דין או רואה חשבון. על מנת לרשום חברה, קיים צורך בשלושה טפסים עיקריים:

  • טופס בקשה לרישום חברה
  • תקנון החברה
  • הצהרת דירקטורים

4: מהם דירקטורים?

דירקטורים הינם למעשה קבוצה של אנשים המנהלים את הדירקטוריון – מועצת המנהלים של החברה. מדובר בהנהלה הגבוהה בתאגיד. אנשים אלה למעשה מהווים את הגוף הקובע את אסטרטגיית הארגון ואת יעדיו.

5: פירוק חברה

פירוק חברה מתבצע כאשר החברה נקלעת לקשיים כלכליים, או לחילופין כאשר בעלי העסק אינם מעוניינים להחזיק עוד בחברה. כאשר עניין כזה קורה, חשוב לבצע תהליך של פירוק חברה, שכן אם התהליך לא יתבצע, אז החברה עדיין תיחשב לפעילה על פי החוק. לצורך תהליך פירוק חברה, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני חברות.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יואב בן-דוד

יואב בן-דוד

יואב בן-דוד הוא מומחה להשקעות בתחום הפיננסים והנדל"ן. בזכות ניסיון עשיר של משפחתו מזה חמישים שנה בתחום הפיננסים, גם יואב החליט להצטרף לתחום ומאז הוא משמש כיועץ השקעות בכיר בחברות מובילות. יואב הוא בלוגר מקצועי וגם חובב גלישה בזמנו הפנוי.

כתוב/כתבי תגובה