תמ"א 38 והיטל השבחה

תמ

פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט שמתקיים באמצעות יזמי בנדל"ן ורשויות מקומיות, אשר מעוניינים לשקם ולחזק בניינים שאינם עומדים בתקן רעידות האדמה הדרוש.

היזמים מעוניינים לבצע את הפרויקט תוך קבלת זכויות הבנייה מהדיירים על מנת שהם יוכלו להוסיף קומות לבניין שהם משפצים, ובכך ליהנות ממכירת דירות בבניין ששופץ וכעת הוא בעל ערך גבוהה יותר.

בנוסף, רבים היזמים שמעוניינים בפרויקט תמ"א 38 על מנת שהם יוכלו לבצע בנייה ושיפוץ תוך קבלת הנחות ופטורים מתשלום היטלי השבחה, כאשר הדירות שהם משפצים ומחזקים הופכות לגדולות יותר, רחבות ומשופצות, בעוד שהבניין עצמו עובר שיפוץ שכולל הקניית מעלית וחנייה מקורה – מה שמעלה את ערך הדירות אפילו יותר.

אבל מהו היטל השבחה?

היטל השבחה מתייחסת לעלות נוספת שעל בעל הנכס לשלם לרשויות המקומיות, כבעל זכויות המקרקעין של הבניין שהוא בונה. היזם שהוא בדרך כלל בעל הנכס שהועברו לו זכויות הבנייה,  משלם את הסכום לגוף שלישי, תוך שבעל המקרקעין שבמקרה של תמ"א 38 משלם על השבחת הנכס.

היטל השבחה בפרויקט תמ"א 38

בכל הנוגע להיטלי השבחה במקרים של פרויקט תמ"א 38 – חשוב לדעת כי תשלום היטל ההשבחה מאפשר לדיירים להעביר את הנכס וזכויות הבנייה ליזם ולרשויות. היטל ההשבחה נועד לכסות את ההוצאות של הוועדה המקומית וגם לצרכים של תשלומי פיצויים לאנשים שביתם סבל מירידת נערך הנכס עקב הבנייה באזור.

אז מי משלם את היטל ההשבחה הדיירים או היזם?

בכל הנוגע להיטל השבחה חשוב לדעת כי מי שמשלם את ההיטל הוא מי שנחשב בעל הנכס או בעל זכויות הבנייה. בפרויקטים של תמ"א 38 מעבירים הדיירים לאחר הסכמה את זכויות הבניה ליזם, ולכן בתחילת תהליך הבנייה היזם הוא זה שמשלם את היטל ההשבחה לרשויות העירוניות שדרכן מאושר ומתבצע הפרויקט.

עם זאת חשוב לדעת כי לא בכל מקרה יש לשלם את היטלי ההשבחה, וכי בכל הנוגע לפרויקטים של תמ"א 38 – מקבלים היזמים הנחה בהיטלים וזאת משום שהם מבצעים בנייה לצורך התפתחות עירונית.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
יואב בן-דוד

יואב בן-דוד

יואב בן-דוד הוא מומחה להשקעות בתחום הפיננסים והנדל"ן. בזכות ניסיון עשיר של משפחתו מזה חמישים שנה בתחום הפיננסים, גם יואב החליט להצטרף לתחום ומאז הוא משמש כיועץ השקעות בכיר בחברות מובילות. יואב הוא בלוגר מקצועי וגם חובב גלישה בזמנו הפנוי.

כתוב/כתבי תגובה